5 - 7 leestijd

5 facts over Google Core Web Vitals voor elke marketeer en webontwikkelaar

MW Sfeer

Bij het bijhouden van webprestaties kan het aantal mogelijke statistieken overweldigend zijn. Welke zijn dan cruciaal voor uw bedrijf? Met het Core Web Vitals initiatief vat Google (opnieuw) de belangrijkste statistieken voor de beste gebruikerservaring samen, dit keer met een duidelijke focus op gebruikersinteractie. Vanaf 2021 zullen je prestaties op deze statistieken je ranking beïnvloeden. Dus, wat moet je absoluut weten over Core Web Vitals?

1. De Core Web Vitals bestaan uit 3 factoren: LCP, FID en CLS

Er zijn 3 vitale punten: laadprestaties, reactiesnelheid en visuele stabiliteit. Elke vitaal richt zich op de algehele pagina-ervaring. “Geweldige pagina-ervaringen zorgen ervoor dat mensen meer kunnen doen en meer betrokken raken; een slechte pagina-ervaring kan er daarentegen voor zorgen dat iemand de waardevolle informatie op een pagina niet kan vinden”, legt Google uit. De vitals zullen marketeers, webontwikkelaars, producteigenaren en IT-managers helpen om de gebruikerservaring op hun website te kwantificeren.

Laadprestaties, gemeten in Largest Contentful Paint (LCP)

De laadprestatie meet hoe lang het duurt voordat het belangrijkste stuk inhoud op het scherm wordt weergegeven. Die inhoud kan bestaan uit een afbeelding, elementen op blokniveau en elementen met achtergrondafbeeldingen die via een URL worden geladen. Meestal is dit een afbeelding, video of een groot element op blokniveau.

Onthoud: deze meting meet de waargenomen laadsnelheid door te kijken naar de rendertijd van het belangrijkste stuk inhoud. Het meet niet de snelheid van de webpagina als geheel. De perceptie is echter wat telt voor je gebruikers, dus de waargenomen laadsnelheid van de pagina telt mee voor een betere gebruikerservaring.

Reactiesnelheid, gemeten in First Input Delay (FID)

Responsiviteit meet hoe lang het duurt voordat de webpagina reageert op een gebruikersinteractie. Een interactie is een klik, tik of toetsdruk, maar niet scrollen of zoomen. Een snelle reactie geeft uw gebruiker het gevoel dat uw website snel reageert.

De FID meet de interactie die plaatsvindt tijdens het laden van de volledige pagina. Er kan bijvoorbeeld een vertraging optreden wanneer de browser nog bezig is met het uitvoeren van Javascript. Als een bezoeker op een knop klikt en er gebeurt niet meteen iets, dan kan de algehele gebruikerservaring een klap krijgen.

Visuele stabiliteit, gemeten in cumulatieve lay-outverschuiving (CLS)

Dit is iets waar iedereen mee te maken kan krijgen, je probeert op een item te klikken maar er beweegt van alles op het scherm tijdens het laden? Onverwachte verschuivingen in reeds geladen inhoud, veroorzaakt door de rest van de inhoud die wordt geladen, kunnen verwarrend zijn en ertoe leiden dat de gebruiker een knop rond het scherm jaagt en de gebruikerservaring schaadt. Deze metriek kijkt alleen naar onverwachte bewegingen. Een gewone ‘klik op deze knop om het uitklapmenu te tonen’ telt niet mee. Aanzienlijke lay-outverschuivingen vaak verschijnen met advertenties die via Javascript worden geladen en afbeeldingen zonder een duidelijk gedefinieerde breedte en hoogte (waardoor de tekst wordt verplaatst wanneer deze volledig is geladen).

De score voor CLS is het product van twee metingen: de impactfractie en de afstandsfractie. De impactfractie definieert het getroffen gebied tussen de twee frames van de verplaatsing. De afstandsfractie meet de afstand die een instabiel element heeft afgelegd.

2. De prestaties van de Core Web Vitals hebben invloed op de ranking

Onlangs kondigde Google aan dat Page Experience (de score op deze Core Web Vitals) een nieuwe rankingfactor wordt voor 2021. “Door pagina-ervaring toe te voegen aan de honderden signalen die Google beschouwt bij het rangschikken van zoekresultaten, willen we mensen helpen gemakkelijker toegang te krijgen tot de informatie en webpagina’s die ze zoeken en site-eigenaren ondersteunen bij het bieden van een ervaring die gebruikers prettig vinden”, schreef Google op hun Webmaster Central Blog. Mobiele snelheid is al toegevoegd aan de lijst met rankingfactoren. Een hoge Performance Score op de Core Web Vitals betekent een hogere organische ranking in 2021. Door de Core Web Vitals vroegtijdig aan te kondigen zou iedereen genoeg tijd moeten hebben om snelheidsuitdagingen te overwinnen en verbeteringen door te voeren voordat je concurrenten dat doen.

3. Weet waar je naar moet streven met aanbevolen waarden

Hoe weet je of de prestaties van je website overeenkomen met deze statistieken? Over het algemeen worden de onderstaande waarden beschouwd als de beste benchmarks:

Grootste Contentful Paint: minder dan 2,5s. Hoger dan 4s wordt beschouwd als slechte prestatie.

Eerste vertraging bij invoer: minder dan 100 ms. Hoger dan 300 ms wordt beschouwd als slechte prestatie.

Cumulatieve verschuiving in lay-out: lager dan 0,1. Hoger dan 0,25 wordt beschouwd als slechte prestatie.

4. Vergelijk uw gegevens met deze benchmark voor e-commerce

Google biedt op verschillende manieren toegang tot Core Web Vitals-gegevens, waarbij Chrome User Experience (CRuX)-rapporten de meest voorkomende zijn. De gegevens worden verzameld van Chrome-gebruikers op mobiel en web en geven daarom een overzicht van alle Chrome-bezoekers van de afgelopen maand. Het voorbehoud hierbij is dat dit perfect werkt zolang er genoeg verkeer is voor een specifieke url en genoeg verkeer voor het hele domein om deel uit te maken van de Chrome UX-gegevens. Hieronder een voorbeeld van een CRuX-rapport van de Twinkle top 3 (Bol.com, Coolblue, Zalando) en de Twinkle100 top10.

Chrome UX-rapport

Top 3 Top 10

Grootste inhoud Paint (s) 2,28 2,27

Eerste invoervertraging (ms)* 51 47

Cumulatieve verschuiving in lay-out 0,23 0,34

Het Chrome UX-rapport is gebaseerd op echte gegevens over de mobiele gebruikerservaring van Chrome. De hierboven weergegeven gegevens zijn het gemiddelde van de homepages van alle opgenomen websites.

5. Controleer je statistieken en verbeter ze voortdurend

Last but not least: monitor je eigen statistieken! Hoewel er gratis tools voor webprestaties zijn, zoals Chrome UX report, Google’s Lighthouse en PageSpeed Insights, bieden deze tools een momentopname in een bepaald tijdsbestek of een gemiddelde van alle gebruikers. Deze gegevens zijn niet voldoende voor het testen in de loop van de tijd of het testen van specifieke pagina-elementen of use cases. Elke verandering of verslechtering tussen die momentopnames wordt niet vastgelegd.

Continue monitoring is cruciaal voor constante verbetering van je website of app en om te voorkomen dat kleine regressies verloren gaan in de loop van de tijd. Met onze benchmark toolset is MeasureWorks in staat om verschillende soorten tools te bieden om de vitale functies te monitoren en de resultaten continu te vergelijken met je concurrenten of de benchmarkresultaten van de branche. Hieronder hebben we een voorbeeld toegevoegd van dezelfde soort gegevens die worden vastgelegd met onze benchmark tooling, maar dan ingezoomd op een specifieke use case (iPhone 6).

MeasureWorks benchmark

Top 3 Top 10

Grootste inhoud Paint (s) 1,27 2,11

Eerste invoervertraging (ms)*

Cumulatieve Lay-out Verschuiving 0,55 0,37

De bovenstaande MeasureWorks benchmarkgegevens zijn afkomstig van WebPageTest.org gegevens (waarbij een iPhone 6 mobiel apparaat wordt gesimuleerd met een verbindingssnelheid van 17300 Mbps download, 5000 Mbps upload en 65 ms netwerklatentie. Er worden verschillende profielen gebruikt voor rijkere vergelijkingen).

(*) WebPageTest kan de eerste invoervertraging niet meten omdat er geen echte gebruiker interactie heeft met de pagina. De vervangende metriek is de totale blokkeertijd.

LinkedIn

 

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derden informatie over je en jouw online gedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis hiervan kunnen wij en derden de website, onze communicatie en advertenties afstemmen op uw interesses en profiel. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Accepteren Afwijzen Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derden informatie over je en jouw online gedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis hiervan kunnen wij en derden de website, onze communicatie en advertenties afstemmen op uw interesses en profiel. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn onmisbaar voor het goed functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, zodat we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te tonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons om jou relevante inhoud en aanbiedingen te tonen.

Alles accepteren Save

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.