Google’s Core Web Vitals hebben niet voor niets ‘vital’ in de naam: slecht scoren op de door Google opgelegde criteria kan je kostbare leads en sales kosten. Sinds hun aankondiging in juni 2020 hebben de Core Web Vitals de manier waarop we naar websitesnelheid kijken beïnvloed en degenen die een trage website hebben verantwoordelijk gehouden. Zodra de komende Ranking Signals van kracht worden, zal dat niet anders zijn, dus zorg ervoor dat je op de hoogte bent. Deze blog bereidt je voor op wat komen gaat in mei 2021.
Wat is er nieuw?
Zet het in je woordenschat: ‘Ranking Signals’. Google gebruikt deze term om de kenmerken van een website te beschrijven die de positie in de zoekmachines bepalen. Vanaf mei 2021 worden de Core Web Vitals officieel een rankingsignaal en dus iets waar we niet langer omheen kunnen. Deze update zal bestaande UX-gerelateerde signalen over de gebruikerservaring of interactie en het mobiele gedrag van een website combineren. Of het nu Core Web Vitals of UX-gerelateerde signalen worden genoemd, het doet uiteindelijk hetzelfde: het rangschikt de prestaties van je website voor de zoekindex van Google.
Sinds de lancering in juni 2020 hebben de Core Web Vitals de manier veranderd waarop we naar de laadtijd van pagina’s en on-page activiteit kijken. We waren niet langer bezig met het verbeteren van prestaties zoals First Meaningful Paint of Time to Interactive Index, maar we moesten snelheid en prestaties ook als prioriteit nummer één stellen om het goed te doen voor Google. We richtten ons specifiek op Largest Contentful Paint (LCP – de tijd die het kost om het grootste deel van de inhoud te laden), First Input Delay (FID – de tijd die een gebruiker nodig heeft om daadwerkelijk interactie te hebben met je pagina) en Cumulative Layout Shift (CLS – hoeveel verschuivingen je inhoud maakt na de eerste keer laden).
De Core Web Vitals worden gecombineerd met een set UX-gerelateerde metrics die de gebruikerservaring nóg belangrijker maken. Metrics zoals mobielvriendelijkheid, HTTPS-beveiliging en Safe Browsing gaan een steeds grotere rol spelen in de ranking van je website in Google.
Snelheid
Maar voor nu geldt: een snelle website blijft essentieel voor je performance. De Core Web Vitals heten niet voor niets ‘vital’. Zorg dat je website snel laadt, en je zult hoger scoren in Google’s zoekresultaten. Dat levert je betere leads op, en mogelijk zelfs meer omzet… Of het nu voor Google is, voor de Twinkle100 of voor jezelf: een snelle website zorgt voor een hogere conversie. En dat is goed voor jou én je bedrijf.
Het toevoegen van metrics aan het rankingsysteem is niets nieuws voor Google (ze houden momenteel al rekening met meer dan 200 factoren), en het is onmogelijk om op al die punten tegelijk te verbeteren. Maar één ding is zeker: zorg dat je website letterlijk op snelheid is.
Twinkle100: Zijn ze er klaar voor?
Bij MeasureWorks rangschikken we continu websites en leggen we die naast de Twinkle100 — de top van e-commerce in Nederland. Net als Google checken we websites op de performance van de Core Web Vitals. Met verrassende resultaten!
48% van de websites in onze Twinkle100 heeft een Largest Contentful Paint (LCP) van meer dan 2,5 seconden.
Ter referentie: een LCP tussen 1 en 2,5 seconden is wenselijk.
En er is meer:
25% van onze Twinkle100 voldoet niet aan alle eisen van de Core Web Vitals.
56% voldoet aan 1 of 2 van de 3 Core Web Vitals, maar niet aan alle drie.
Met andere woorden: 81% presteert niet goed genoeg op de Core Web Vitals. Slechts 19% voldoet aan álle eisen. Hoor jij daarbij?
Betere Core Web Vitals = betere SEO
Met de aankondiging van Google is het geen geheim meer: als je goed scoort op de Core Web Vitals, verbetert je SEO. Bij MeasureWorks richten we ons continu op drie belangrijke pijlers: gebruiksvriendelijkheid, SEO en — het allerbelangrijkst — conversie. Goede performance is onmisbaar om deze drie elementen te verbeteren. Inzicht in je performance vertelt je precies waar nog winst te behalen valt.
Sinds juni 2020 nemen onze performance engineers de Core Web Vitals structureel mee in front-end optimalisatie. We geven advies over hoe je jouw scores kunt verbeteren en helpen je op weg.
Zo versnellen we samen je website én je positie in Google. Gebruik de Core Web Vitals (en de bredere Ranking Signals) in je voordeel. Word onderdeel van die best presterende 19%. Zorg dat jouw website uitblinkt in de metrics die ertoe doen.