Kerstliedjes hoor je pas eind november, maar voor de meeste (online) retailers begint het feestdagenseizoen al in oktober. Winkeleigenaren met fysieke winkels plannen hun personeelsinzet en zorgen voor voldoende voorraad. Maar hoe zit het met je website, webshop of e-commerceplatform? Wat doet een piek in online klanten met jouw digitale prestaties?
Een enorme toename in gebruikersverkeer kan ontstaan door acties, feestdagen, Black Friday en Cyber Monday, maar ook op dagen zoals Valentijnsdag. Soms duurt zo’n piekperiode wel een maand – bijvoorbeeld wanneer klanten, los van COVID-19, hun vakantie boeken. Zo’n piek in verkeer noemen we peak load: het maximale aantal gelijktijdige gebruikers op je website binnen een bepaalde periode. Deze piek kan zorgen voor meer verkoop, maar net als het vroegtijdig produceren van voorraad, geldt ook hier: bereid je website voor met een peak load test.
Peak load testing als onderdeel van performance testing
Een peak load test is een vorm van performance testing. Hoe presteert je website onder zware belasting? Tijdens zo’n test geef je je website of e-commerceplatform een flinke lading verkeer, om te ontdekken of die de druk van jouw business en gebruikers aankan.
De meest voorkomende oorzaken van uitval tijdens piekverkeer zijn:
- Infrastructuur en platform: de infrastructuur is te licht, slecht ontworpen of verkeerd geconfigureerd
- Applicatie: de applicatie is te complex of niet efficiënt gebouwd
- Testaanpak: er is getest, maar niet op de functies die jouw gebruikers het meest gebruiken
Wat is het verschil tussen peak en stress testing?
Bij een peak load test test je op basis van de verwachte verkeersaantallen. Maar je weet niet altijd precies wat je te wachten staat. Omdat de meeste systemen niet oneindig kunnen schalen, wil je weten wanneer jouw systeem crasht. En daar komt stress testing bij kijken: je voert het verkeer steeds verder op totdat de responsetijden te hoog worden of je abnormaal veel foutmeldingen ziet.
Feiten en cijfers over de impact van peak load
Wat is de impact van piekbelasting op conversie en omzet?
De indirecte kosten van een slecht presterende website tijdens piekverkeer:
- Verlies van merkvertrouwen
- Kosten voor het herstellen van verloren data
- Verlies aan productiviteit van medewerkers
Bron: Blazemeter