2 - 4 leestijd

De impact van een piek in online klanten op je website en omzet tijdens de feestdagen

MW Sfeer

Kerstliedjes hoor je pas eind november, maar voor de meeste (online) retailers begint het feestdagenseizoen al in oktober. Winkeleigenaren met fysieke winkels plannen hun personeelsinzet en zorgen voor voldoende voorraad. Maar hoe zit het met je website, webshop of e-commerceplatform? Wat doet een piek in online klanten met jouw digitale prestaties?

Een enorme toename in gebruikersverkeer kan ontstaan door acties, feestdagen, Black Friday en Cyber Monday, maar ook op dagen zoals Valentijnsdag. Soms duurt zo’n piekperiode wel een maand – bijvoorbeeld wanneer klanten, los van COVID-19, hun vakantie boeken. Zo’n piek in verkeer noemen we peak load: het maximale aantal gelijktijdige gebruikers op je website binnen een bepaalde periode. Deze piek kan zorgen voor meer verkoop, maar net als het vroegtijdig produceren van voorraad, geldt ook hier: bereid je website voor met een peak load test.

Peak load testing als onderdeel van performance testing

Een peak load test is een vorm van performance testing. Hoe presteert je website onder zware belasting? Tijdens zo’n test geef je je website of e-commerceplatform een flinke lading verkeer, om te ontdekken of die de druk van jouw business en gebruikers aankan.

De meest voorkomende oorzaken van uitval tijdens piekverkeer zijn:

  • Infrastructuur en platform: de infrastructuur is te licht, slecht ontworpen of verkeerd geconfigureerd
  • Applicatie: de applicatie is te complex of niet efficiënt gebouwd
  • Testaanpak: er is getest, maar niet op de functies die jouw gebruikers het meest gebruiken

Wat is het verschil tussen peak en stress testing?

Bij een peak load test test je op basis van de verwachte verkeersaantallen. Maar je weet niet altijd precies wat je te wachten staat. Omdat de meeste systemen niet oneindig kunnen schalen, wil je weten wanneer jouw systeem crasht. En daar komt stress testing bij kijken: je voert het verkeer steeds verder op totdat de responsetijden te hoog worden of je abnormaal veel foutmeldingen ziet.

Feiten en cijfers over de impact van peak load

Wat is de impact van piekbelasting op conversie en omzet?

Peak conversion rate
Bron: Akamai
Average cost of downtime
Bronnen: Gartner en Blazemeter

De indirecte kosten van een slecht presterende website tijdens piekverkeer:

  • Verlies van merkvertrouwen
  • Kosten voor het herstellen van verloren data
  • Verlies aan productiviteit van medewerkers

Bron: Blazemeter

Facebook
LinkedIn
Twitter

 

 

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derden informatie over je en jouw online gedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis hiervan kunnen wij en derden de website, onze communicatie en advertenties afstemmen op uw interesses en profiel. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Accepteren Afwijzen Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derden informatie over je en jouw online gedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis hiervan kunnen wij en derden de website, onze communicatie en advertenties afstemmen op uw interesses en profiel. Meer informatie vind je in onze cookieverklaring.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn onmisbaar voor het goed functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, zodat we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te tonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons om jou relevante inhoud en aanbiedingen te tonen.

Alles accepteren Save

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.