“De klantervaring moet consistent en voorspelbaar zijn.”
— Edwin van der Graaf, Software Engineer bij bol.com
Al sinds 2010 werken we met Bol.com samen aan snelle en stabiele digitale ervaringen. Inmiddels staat bol.com niet alleen bovenaan de Twinkle100, maar ook al jaren bovenaan onze performancebenchmark. In deze blog spreken onze performance engineers met Bol.com, een toonaangevende online retailer. Wat is de impact van performance op de business? En hoe veranker je performance structureel in je manier van werken?
Samen groeien in performance
De samenwerking begon klein. In 2010 koos bol.com MeasureWorks als partner na een selectietraject waarin verschillende demo’s en benchmarks werden vergeleken. Vanaf het eerste moment stond gebruikerservaring centraal. Met real-user monitoring hebben we inzicht gegeven in klikgedrag, laadsnelheid en de verschillen tussen desktop- en mobiele gebruikerssessies.
Vervolgens voerden we, in 2013, een uitgebreide performancebenchmark uit, waarin synthetische én real-user monitoring-data werden gecombineerd om een volledig beeld van de prestaties te geven. Wat volgde was een jarenlange samenwerking in het optimaliseren van site performance — met als resultaat: vertrouwen, schaal en continu verbeteren.
Klanten snel en soepel door de winkel leiden
Bol.com is dé winkel voor miljoenen Nederlanders en Belgen. Als platform én retailer moet je IT-landschap robuust en betrouwbaar zijn. Het landschap bestaat uit vele microsystemen – en is zo sterk als de zwakste schakel. “Als één systeem traag is, dan ontstaat een rimpeleffect in het hele landschap. Dat gaat ten koste van de klantervaring,” zegt Edwin van der Graaf, Software Engineer.
Die aandacht voor performance is geen toeval: bol.com test en monitort continu. Van real-user monitoring tot uitgebreide A/B-experimenten, alles is gericht op het verbeteren van elke milliseconde. “We willen weten wat het effect is van elke wijziging. Onze klanten merken het meteen als iets trager is en waarderen het als we het beter maken,” aldus Lars de Bruijn, Product Tech Lead Shop.
Site Reliability Engineering als fundament
Performance bij bol.com is structureel ingebed in de organisatie via Site Reliability Engineering (SRE). Door te werken met concrete Service Level Objectives (SLO’s), zoals een maximale laadtijd bij het browsen, maken business en IT samen expliciete keuzes. Deze SLO’s vormen de standaard voor releases, experimenten én optimalisaties.
“Met objectives kunnen we expliciete afwegingen maken voor releases en verbeteringen.”
— Lars de Bruijn, Product Tech Lead Shop bij bol.com
De volgende stap: bol.com neemt het stokje over
Sinds maart 2025 heeft bol.com het observability-stokje officieel zelf overgenomen. Vanuit MeasureWorks hebben we het SRE-team jarenlang ondersteund. Dat deden we zowel met benchmarks, trainingen, tooling, performance-audits als continue monitoring. Nu kiest bol.com ervoor om het beheer van de performance stack zelfstandig uit te voeren. Iets waar we alleen maar trots op kunnen zijn.
Wat begon met een selectietraject en een demo, groeide uit tot een volwaardige samenwerking. Door diepgaande inzichten, hands-on begeleiding en het delen van kennis heeft bol.com performance verankerd in haar DNA. Nu ze het zelf oppakken, weten we zeker: deze retailer blijft razendsnel.
“Onze klanten waarderen het echt als we aandacht besteden aan een goede site performance.”
— Edwin van der Graaf, bol.com