5 - 7 minute read

Performance Monitoring leidt tot waardevolle inzichten voor PLUS Retail

Performance Monitoring leidt tot waardevolle inzichten voor PLUS Retail Afbeelding

Een fractie van een seconde kan het verschil maken tussen een geslaagde of mislukte transactie op een e-commerce platform. Om aan de positieve kant van dit spectrum te blijven, is het van belang om inzicht te hebben in zowel de huidige als de ideale performance. Als Head of Product bij PLUS Retail is Arvid Nieuwsma verantwoordelijk voor de digitale kanalen. Onder zijn leiding zorgt het e-commerce platform ervoor dat klanten op een gebruiksvriendelijke manier online boodschappen kunnen doen.

Het e-commerce-platform van PLUS, dat jaarlijks circa 25 miljoen bezoekers verwelkomt, speelt een grote rol in de strategie van de supermarktketen. Met meer dan 500 fysieke winkels verspreid over heel Nederland is het voor PLUS belangrijk om zijn marktaandeel te vergroten en hun e-commerce strategisch in te zetten.

“Onze core business is het faciliteren van online orders en de klantoriëntatie op producten. Zo kunnen klanten zich voorbereiden op hun bezoek aan onze winkels.’

Sinds het opstarten van de eerste Plus Supermarkt webshop in 2015, is de online markt aanzienlijk gegroeid en neemt het aantal digitale gebruikers steeds verder toe. Om deze reden houdt Arvid zich actief bezig met het verder optimaliseren van de digitale kanalen en lanceerde de supermarktketen in februari 2024 een nieuw e-commerce platform. Arvid geeft aan: “Een klant is waardevol als hij in de winkel boodschappen doet, maar ook als hij daarnaast online boodschappen doet. Dit zijn vaak de meest loyale en winstgevende klanten voor het bedrijf.” De focus ligt voor hem en zijn team dan ook op het digitale aspect en hoe zij de digitale gebruikerservaring op zowel de app als de website van het platform kunnen optimaliseren.

Marktstandaarden en consumentenverwachtingen

Retailers moeten aan de Google Core Web Vitals voldoen. Dit is inmiddels de marktstandaard geworden als het over de laadsnelheid van webpagina’s gaat. PLUS had onder meer het doel om aan deze marktstandaarden te voldoen en vanuit daar de performance verder te optimaliseren. De aanleiding voor de samenwerking met MeasureWorks was dan ook om de knelpunten in de performance inzichtelijk te krijgen, zodat Arvid en zijn team gericht prioriteiten kunnen stellen op hun development roadmap.

MeasureWorks heeft PLUS ondersteund bij het inzicht krijgen in de huidige performance en geeft advies over verbeterpunten voor het platform. In de jaren voor de lancering van het nieuwe e-commerce platform was MeasureWorks ook al nauw betrokken bij PLUS, dus het was geen verrassing dat de samenwerking zich verder voortzette. “Wij hebben MeasureWorks de afgelopen jaren altijd als adviseur gehad op gebied van web- en app-performance,” zegt Arvid. Hij vervolgt: “En nu op het nieuwe platform hebben wij hen ook weer als adviseur in de arm genomen.”

“Het Get Fast, Stay Fast-concept van Measureworks zorgt ervoor dat we kort op de bal, proactief monitoren en optimaliseren, zodat ons platform altijd voldoet aan de markt normeringen en klantverwachtingen.”

Het vermogen om snel in te spelen op marktbehoeften en het waarborgen van een hoge klanttevredenheid zijn van groot belang voor het concurrentievermogen van PLUS. Arvid legt uit: “Binnen retail is het natuurlijk heel belangrijk om in ieder geval even goed te presteren als andere grote supermarktketens. Wanneer er bij ons niet wordt geleverd, kunnen consumenten gemakkelijk bij concurrenten dezelfde producten vinden.”

Arvid merkte op dat er een aantal jaren geleden problemen waren met laadtijden op zowel de webpagina’s als in de app. Op dat moment ontbrak er in de webshop een dashboard dat kon aantonen hoe de content presteerde en wat de laadtijd van pagina’s was. Daarom vroeg PLUS aan MeasureWorks: “Hoeveel sneller moet PLUS zijn om de gebruikerservaring te optimaliseren en daarmee transacties, retentiepercentage en verkopen te maximaliseren?”

De Get-Fast Stay-Fast benadering van MeasureWorks

MeasureWorks werd ingeschakeld om de performance van het nieuwe platform te monitoren en optimaliseren. Met Real User Monitoring krijgt PLUS waardevolle inzichten en worden knelpunten in de gebruikerservaring vastgesteld. Dankzij Real User Monitoring kreeg PLUS waardevolle inzichten en werden knelpunten in de gebruikerservaring vastgesteld. “Real User Monitoring meet de belangrijkste funnels van onze klanten, het platform, welke devices onze klanten gebruiken en wat dit doet met de performance van het platform,” legt Arvid uit. 

Naast Real User Monitoring werkt PLUS ook met Synthetische Monitoring van het e-commerce platform en doet Measureworks al jaren de loadtests op belangrijke momenten in het jaar. Tijdens deze loadtest bootst MeasureWorks hoog webverkeer na, om te kijken hoe het platform hier op reageert tijdens verwachte piekmomenten, zoals Pasen en Kerst. Op deze manier kunnen er ruim op tijd optimalisaties worden doorgevoerd.

Naast Performance Testing en Performance Monitoring, is er vanuit MeasureWorks een Performance Product Owner die elke twee weken feedback geeft over de impact van nieuwe releases.

“MeasureWorks is al jaren onze betrouwbare performance monitoring partner. Hun Get-Fast Stay-Fast benadering zorgt voor tijdige evaluatie en proactieve monitoring voordat een release plaatsvindt. Hun expertise helpt mijn team de juiste prioriteiten te stellen.”

Optimalisatie inzichten door MeasureWorks

Met de hulp van MeasureWorks heeft PLUS waardevolle inzichten gekregen. De performance van hun e-commerce platform wordt continu geoptimaliseerd, maar heeft tot op heden al mooie resultaten behaald. Een uptime van 99,6% ten opzichte van 96% op het oude platform is daar een mooi voorbeeld van. Dat is voor Arvid echter geen reden om stil te blijven zitten. Zo bleek tijdens een grote Euroweken-campagne dat de aanbiedingenpagina tijdelijk een laadtijd van negen seconden had. Arvid geeft aan: “Door de inzet van MeasureWorks kunnen we dit soort knelpunten snel inzichtelijk maken, waardoor wij op tijd kunnen anticiperen, de juiste beslissingen kunnen maken en bepalen welke prioriteiten we als eerst kunnen oppakken.”

“Measureworks helpt ons door de zwakke plekken in onze web- en app performance op te sporen. Met hun adviezen kan mijn team aan de slag om verbeteringen door te voeren.”

De samenwerking met MeasureWorks blijft een belangrijke rol spelen bij PLUS. In de toekomst zal de focus liggen op het verder optimaliseren van de meest bezochte pagina’s om zo de klanttevredenheid blijvend te verhogen. De ervaring en tools die MeasureWorks biedt, zullen een belangrijke rol spelen in de verdere optimalisatie van het e-commerce platform. “We kunnen er bij MeasureWorks van op aan dat zij altijd voor ons klaar staan. Dat is een van de redenen waarom wij MeasureWorks al sinds 2017 als adviseur hebben,” zegt Arvid.

“De samenwerking met MeasureWorks is transparant, open en eerlijk. Hun flexibele aanpak en bereidheid om samen te werken hebben ons geholpen om de performance van onze digitale kanalen op peil te houden.”

Zorg ervoor dat jouw website, app of online platform optimaal presteert met behulp van MeasureWorks. Ontdek hoe real-user en synthetische monitoring waardevolle inzichten opleveren, knelpunten blootleggen en de gebruikerservaring optimaliseren. Met MeasureWorks als jouw strategische partner, kun je proactief inspelen op marktbehoeften, klanttevredenheid garanderen en meer conversie behalen. Verbeter digitale kanalen en verhoog je omzet door performance problemen snel te identificeren en op te lossen.

Benieuwd naar onze Get-Fast-Stay-Fast benadering? Neem contact op met MeasureWorks en ontdek de voordelen zelf.

Facebook
LinkedIn
Twitter

Place a suiting CTA right here

Etiam rhoncus. Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus, sem quam semper libero, sit amet adipiscing sem neque sed ipsum. Nam quam nunc, blandit vel, link within text 

This website uses cookies

With these cookies, we and third parties can collect information about you and your internet behavior, both within and outside our website. Based on this, we and third parties tailor the website, our communications, and advertisements to your interests and profile. You can find more information in our cookie statement.

Accept Reject More options

This website uses cookies

With these cookies, we and third parties can collect information about you and your online behavior, both within and outside our website. Based on this, we and third parties tailor the website, our communications, and advertisements to your interests and profile. You can find more information in our cookie statement.

Functional cookies
Arrow down

Functional cookies are essential for the proper functioning of our website. They allow us to enable basic functions such as page navigation and access to secure areas. These cookies do not collect personal information and cannot be disabled.

Analytical cookies
Arrow down

Analytical cookies help us gain insight into how visitors use our website. We collect anonymized data about page interactions and navigation, enabling us to continuously improve our site.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies are used to track visitors when they visit different websites. The goal is to display relevant advertisements to the individual user. By allowing these cookies, you help us show you relevant content and offers.

Accept all Save

Subscribe to our newsletter!

Subscribe to our newsletter!